Saturday, August 31, 2013

Iftitah

Bismillah
In the name of Allah, the most Gracious the most Merciful

Assalamualaikum dan salam mahabbah fillah

Alhamdulillah thummal hamdulillah

Jenguk-jenguk balik blog yang usang lagi bersawang ini, last update 17 Januari 2013. Subhanallah, saya memang bukan blogger yang bergaya lagi berjaya. Sebenarnya ada banyak cerita menarik sedih gembira ketawa yang ingin dikongsi, tapi disebabkan kekangan waktu & perlu pentingkan perkara penting yang lebih penting, maka jadilah ceritanya seperti ini. Blog terbiar dan di anak tirikan. ish ish.

Tapi insyaAllah saya akan nukilkan semua cerita pahit manis dalam pengajian perubatan ini dalam bentuk cerpen. insyaAllah. Mohon doa sahabat agar dipermudahkan segala urusan. Sebab sebenarnya selain daripada menjadi seorang muslim dokor yang bertauliah, saya juga bercita-cita nak jadi penulis, nak keluarkan sebuah islamic novel atau buku motivasi. Ala-ala Sis Hlovate. Semoga dipermudahkan. Salah satu sebab lain saya nak nukilkan jalan cerita hidup pelajar medic, nanti manalah tahu lepas graduate kot-kot nak imbas kembali suka duka pengalaman pelajar medic, boleh buka blog & baca. Mesti seronok. Boleh juga buat tatapan anak-anak dan cucu cicit nanti. *ehem* . biiznillah

Apapun , kita merancang, Allah juga merancang tapi ketahuilah perancangan Allah itu selalu yang terbaik & tak pernah silap. Percayalah.

Sebelum terlupa, kita masih lagi di bulan Syawal kan, 

Selamat Hari Raya sahabat!
Eid Mubarak everyone !

Asif jiddan atas semua salah silap, sedar atau tidak. Maaf zahir batin.

Sahabat dah habis puasa syawal enam hari ? Masih belum terlambat saya kira untuk kerah diri sendiri menahan nafsu untuk puasa sunat Syawal enam hari. Saya juga masih berusaha untuk habiskan sisa-sisa bulan Syawal ini dengan  puasa sunat. insyAllah. Dan saya rasa, puasa sunat enam bulan Syawal ini lagi mencabar sebenarnya berbanding puasa Ramadhan, sebab berpuasa disaat orang lain menikmati kuih raya lemang ketupat rendang depan kita, ohh sangat sangat sangatlah mencabar kekuatan diri ini. Ditambah pula dengan banyak jemputan rumah terbuka dan juga walimah. Dan juga musim peperiksaan. Memang betul-betul mencabar. Serius.


Beralih kepada isu semasa.

Saya yakin dan percaya ramai sahabat yang sudah tahu isu global islam yang saya kira kita tak patut memandang enteng atau pandang sebelah mata atau hanya jeling-jeling manja pada isu ini hanya disebabkan pergolakan ini bukan berlaku di Malaysia. Tapi ketahuilah, muslim yang benar-benar muslim, hati mereka itu hidup! Jika muslim di Mesir,Syria, Gaza, & Rohingya dicederakan, disembelih, ditembak, dirogol, dibunuh, ditanam hidup-hidup, dibom dengan gas racun dan segala benda kejahatan yg dilakukan, kita sepatutnya turut merasa sakit, pedih, sedih, pilu, kecewa ! Ibaratnya cubit paha kanan, paha kiri juga terasa.

Mana mungkin saudara seislam kita dibonekakan dan dijadikan permainan bunuhan rejim zionis dan kafir, kita sikit pun tidak merasa apa-apa? Bak kata omputih, ' like seriously ? '. Cuba bayangkan yang terkorban itu, ahli keluarga kita? SubhanAllah. Kalau macam itulah keadaan kita, kena banyak-banyak istighhfar, kena recheck hati, kena recharge iman. Saya kira, penyakit seperti hati mati ini, tidak boleh diubat dengan drug-drug yang manusia ciptakan itu, tetapi ambillah rawatan terapi sucikan hati, banyak berdoa kepada Al-Khaliq, Sang Pencipta yang Maha Hebat, yang Menguasai seluruh alam. Saya juga dalam usaha kearah itu. Saya yang semestinya juga kena bertindak. Saya juga.

Jom kita sama-sama cakna akan isu ini, sumbangkan apa yang kita mampu. Jika kita tidak mampu dari segi kewangan, kenapa kita tidak membantu dengan cara lain ? Contohnya, sebarkan berita yang sahih tentang isu kepada rakan-rakan yang masih belum tahu. Ceritakan kepada mereka, kongsikan kepada mereka. Mana tahu sedikit pengorbanan itu, akan menjadi perubahan yang besar. Dan saya sangat yakin sekecil manapun usaha kita itu, Allah tetap kira untuk saham akhirat nanti, insyaAllah. Jangan sempitkan pemikiran. Hidup ini juga terlalu singkat untuk dibazirkan dengan perkara sia-sia. Maka, cungkillah logam (kelebihan) yang ada pada diri masing-masing, dan gunakan untuk islam. Infakkan untuk persediaan di alam sana. Real life starts after death. Indeed.

So sahabat, kalau mahu tahu update terkini isu Mesir & Syria, boleh like page facebook Mesir Kini & Ikram for Syria (i4s)


.Beralih kepada Professional Exam.

Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah

Saya berjaya dalam 1st Professional Exam baru-baru ini. Alhamdulilah, sesungguhnya semua ini milik Allah. Allah yang punya, dan Allah hanya bagi pinjam. Walaupun sebelum kejayaan itu, saya terpaksa lalui beberapa ujian, tapi alhamdulillah Allah jua yang kuatkan diri yang lemah ini. Dia mengetahui segalanya. InsyaAllah saya akan nukilkan cerita & pengalaman ini pada entry yang akan datang, insyaAllah. 

Apapun, Jazakumullahu khairan kathir kepada Mama Abah, adik beradik, ahli keluarga, Akak-akak Naqibah, usrahmates, housemates, sahabat Foundation in Science, sahabat MRSM Kuala Berang, sahabat SMK (Agama) Kuala Abang, sahabat SK Rantau Petronas, Junior-junior, guru-guru & lecturers atas sokongan semangat physically, spiritually, emotionally dan digandakan dengan doa. Ketahuilah diri ini sangat lemah tanpa sokongan kalian. Terima kasih banyak-banyak.


.Beralih kepada lumrah kehidupan.

Alhamdulillah, seorang daripada housemate saya telah pun selamat menjadi tunangan orang. Semoga kalian kekal sehingga ke jinjang pelamin, dan terus bercinta hingga ke JannahNya. Dan semoga Baitul Muslim yang akan kalian bina, biiznillah, sentiasa menjadi penguat antara satu sama lain untuk thabat di jalan Dakwah dan Tarbiyah yang sumpah panjang. Semoga diredhaiNya. Tahniah dan saya bahagia untuk awak sayangku. Walaupun awak dah jadi zaujah orang nanti, kalau sedih-sedih jangan lupa cari saya, dan jangan pernah rasa awak seorang, sayang. Saya sentiasa ada untuk awak. Uhibbuki fillah. Doakan saya juga . *ehem* :)

InsyaAllah sampai disini sahaja update saya kali ini. Update sana sikit, sini sikit, itu sikit ini sikit.Cukuplah buat masa ini. 

Syukran jaziilan

Semoga Allah redha




::KalaUsrah Bersulam Cinta::

izzahzahraa

No comments:

Post a Comment